Pitkän linjan moottoriurheiluaktiivi Pekka Savela on toiminut vakuutusalalla jo yli 30 vuoden ajan. Insure Groupin rallivakuuttamisen tarina alkoi vuonna 1999, kun Pekka päätti vakuuttaa oman kilpailukalustonsa kotimaan kilpailua varten. Vakuutuksen edustajat saapuivat silloin Suomeen, ja tästä sai alkunsa Insure Groupin tunnettu rooli suomalaisen moottoriurheilun vakuuttajana.
Mikä on rallivakuutus?
Rallivakuutus kattaa kilpa-autoon kohdistuvat odottamattomat kolari- ja palovahingot kilpailujen tai testien aikana. Toisin kuin tavallinen liikennevakuutus, rallivakuutus on tarkoitettu nimenomaan suljetuilla alueilla tapahtuvaan kilpa-ajoon. Vakuutukseen on mahdollista liittää myös urheilijavakuutus kuljettajalle ja kartanlukijalle sekä varastointi- ja kuljetusvakuutus kalustolle.
Yleisimmät korvattavat vahinkotilanteet ovat ulosajot ja niistä aiheutuvat palovahingot.
Mitä kaikkea rallivakuutukseen yleensä sisältyy?
– Se riippuu paljon siitä, mihin asti auton arvo vakuutetaan. Palovahinko sisältyy aina siihen summaan, jolla vakuutus on tehty. Lisäksi vakuutus kattaa kolarivahingot. Jos törmäyksen seurauksena varusteet, kuten vyöt tai penkit vahingoittuvat, nekin korvataan ikävähennykset huomioiden. Kilpailuihin otetut vakuutukset kattavat myös yhden päivän ennakkotestit. Sen sijaan tekniikka, nesteet, renkaat tai yhteistyökumppaneiden teippaukset eivät kuulu vakuutukseen, Pekka summaa.
Käytännön vinkkejä kuljettajille ja tiimeille
Rallivakuutus kannattaa ottaa viimeistään kilpailuviikon alussa. Näin voidaan yhdessä käydä läpi vakuutuksen sisältö ja huomioida mahdolliset erityistarpeet. Mikäli kauden kilpailukalenteri on selvillä jo vuoden alussa, voidaan yhdellä hakemuksella vakuuttaa koko kausi kerralla.
– On tärkeää arvioida sekä auton arvo että oma riskinsietokyky. Pitää miettiä, haluaako kantaa taloudellisen riskin itse vai rajoittaa sen vakuutuksen omavastuuseen, Pekka pohtii.
Mitä tapahtuu, jos vahinko sattuu?
Miten korvausprosessi etenee, jos vahinko sattuu kilpailussa?
– Prosessi alkaa kustannusarvion laatimisella. Sen liitteeksi tarvitaan valokuvia tai videoita vahingoista. Kun vakuutusyhtiö on hyväksynyt arvion, tiimi voi aloittaa korjaustyöt. Korvaus maksetaan aina auton omistajalle. Tarvittaessa vakuutusyhtiö voi myös lähettää tarkastajan paikan päälle, Pekka selventää.
Vakuutuksesta ratkaisevaa hyötyä
Onko jäänyt mieleen jokin erityinen tilanne, jossa vakuutus oli ratkaisevassa roolissa?
– Valitettavasti mieleen on jäänyt monia tilanteita, joissa vakuutusta ei ollut, ja pahimmillaan ralliura on päättynyt mittavaan ulosajoon. Positiivisemmista kokemuksista mieleen nousee erityisesti tapaus, jossa aikaa auton kunnostukseen oli alle kaksi viikkoa. Vakuutettuna autona oli aito tehdasauto, joka piti purkaa pohjalevyyn asti, mutta se saatiin kuntoon ennen seuraavaa kilpailua. Korjaus onnistui ilman, että kori piti vaihtaa.
Meillä on laaja ja luotettava yhteistyöverkosto, jonka avulla löydämme vahinkotilanteissa parhaat tekijät ralliautojen korjauksiin. Rallivakuutuksen ajatusmaailma on aina ollut se, että autot pyritään palauttamaan jopa parempaan kuntoon kuin ennen vahinkoa. Siksi suosittelemme vain osaavia ammattilaisia – ja voimme ylpeinä kertoa kokemuksistamme vakuutettujen kilpa-autojen parissa, Pekka hymyilee.
Lue lisää rallivakuutuksesta täältä.
Lisätiedot rallivakuutuksesta, oheisvakuutuksista sekä niiden tarkemmista ehdoista saat:
Laura Suvanto,
p. 040 578 0265 / laura@insuregroup.fi
Pekka Savela,
p. 044 727 3900 / pekka.savela@rallivakuutus.fi